Ondernemendheid

Uitleg

Welkom bij mijn profiel over ondernemendheid! Op deze pagina komen alle aspecten van het vak terug. Klik op de onderwerpen van de taart om naar verschillende stukken te springen, of scroll op deze pagina om alles terug te vinden.

Inhoudsopgave

Wat kan ik?

Bij dit aspect bekijken we wat ik kan. Ik kan een heleboel, van ademhalen tot 5-minuut pasta in 4:58 klaarmaken. Maar hier kijken we naar wat ik kan met betrekking tot school. Ik heb een vragenlijst gemaakt en deze naar een aantal klasgenoten en vrienden gestuurd. Er zitten 16 stellingen in, waar men op een schaal van één tot vijf kon zeggen hoe sterk ze het er mee eens waren. Ik zal verder nog twee vragen beantwoorden en wat opmerkelijke resultaten benoemen en verklaren. Maar eerst: De data. Je kan op de staafjes drukken om precieze data te zien.

De vragen:

  1. Ik doe mijn best om mijn werkhouding te verbeteren.
  2. Mijn werkhouding is op dit moment voldoende.
  3. Ik geef goede feedback en kritiek.
  4. Ik leer van feedback en kritiek.
  5. Ik ben gemotiveerd om te werken aan opdrachten.
  6. Ik kom zelf met nieuwe ideeën.
  7. Ik ben vaak aanwezig tijdens de les.
  8. Ik doe vaak optionele en nuttige dingen m.b.t. school.
  9. Ik heb geen probleem met het nakomen van regels en afspraken.
  10. Ik ben consequent met het behalen van goede resultaten.
  11. Ik behandel iedereen met respect.
  12. Als ik zeg dat ik iets ga doen, doe ik dat ook.
  13. Ik begin ruim van te voren aan het werken van opdrachten en toetsen.
  14. Ik stel wel eens voor om iets te gaan doen.
  15. Ik geef voorrang aan school over vrije tijd.
  16. Ik werk gestructureerd; wat ik maak is duidelijk en op een logische volgorde.

Al die balkjes en informatie kunnen verwarrend zijn, dus heb ik vier opzichtige resultaten er uit gehaald.

  1. Mijn werkhouding is op dit moment voldoende.
    • Ik ben het hier niet mee eens, maar het gemiddelde antwoord van de ondervraagden is het wel. Dit kan door een paar redenen zijn:
      1. De ondervraagden kennen me vooral van tijdens de les, waar ik meestal beter werk dan thuis. Dit komt door de sfeer.
      2. De ondervraagden hebben mij vooral mijn resultaten gezien en niet het proces er achter, waardoor het lijkt alsof het altijd goed voorbereid is
      3. Misschien ben ik te kritisch op mezelf en is mijn werkhouding relatief met de gemiddelde leerling toch goed genoeg.
  2. Ik ben consequent met het behalen van goede resultaten.
    • Ik ben het er weer niet mee eens. Ik vermoed dat de ondervraagden meer hebben gedacht aan mijn prestaties in de klas, of simpelweg niet al mijn resultaten gezien hebben (wat goed kan).
  3. Ik stel wel eens voor om iets te gaan doen.
    • Ik vermoed dat de ondervraagden de vraag anders opgevat hebben dan ik in mijn hoofd had. Met voorstellen om iets te doen dacht ik vooral aan het organiseren van een feestje of een pizza halen. Dit heb ik nog nooit gedaan, maar lijkt me wel leuk om eens te doen. (Misschien een leuk idee voor de marktopdracht...)
  4. Alle vragen in het algemeen
    • Het gemiddelde van elke vraag ligt ongeveer rond de vier. Ik vind dit verrassend hoog, en ik weet niet zeker wat ik er van moet vinden. Je zou denken, heel leuk! En dat is het ook wel. Ik had ook duidelijk aangegeven dat de vragenlijst anoniem is en dat ik wil dat vragen zo eerlijk mogelijk beantwoord moeten worden. En toch zijn er overal redelijk hoge waarderingen gegeven. Wellicht hebben mensen toch het onderbuiksgevoel dat ze niet te gemeen willen antwoorden, of dat ze me nog niet lang genoeg of goed genoeg kennen. Of ik ben, zoals ik eerder gesteld had, weer te kritisch op mezelf. Hoe dan ook, dit is het beeld dat mensen van me hebben. En dat is toch erg geruststellend.

Dat waren drie van de meest opmerkelijke resultaten van mijn vragenlijst. Tenslotte wil ik nog een paar algemene vragen beantwoorden rondom dit aspect ("Wat kan ik?").

Wat zijn mijn vaardigheden en talenten?

Zoals ik al genoemd heb op de hoofdpagina van deze site, vind ik techniek een van de leukste dingen. Er is een reden dat ik mijn portfolio op mijn site schrijf! Ik werk altijd graag geordend en gestructueerd. Zo is alles nog duidelijk als ik iets een tijdje niet meer heb gebruikt. Dit was bovendien ook een vraag op mijn vragenlijst boven, en de ondervraagden leken er mee eens te zijn. Ik ben ook graag creatief met problemen en dergelijke. Thinking outside the box. Op die manier zet ik mezelf apart van de massa.
Kijk, in hoeverre dit daadwerkelijk lukt is niet altijd te zeggen. Bij een vraag waar je moet benoemen wie de CT ontworpen heeft, kan ik moeilijk iets anders opschrijven. Dit soort vragen vind ik dan ook persoonlijk heel vervelend en niet passend bij mijn manier van leren. Dit is een vaardigheid die ik nog niet goed beheers. Ik heb al snel doorgekregen dat deze vragen vaker terugkomen, dus ben ik begonnen met meer te focussen op het stampen van feitjes en minder van het begrijpen van stof. Dit vind ik zelf niet een geweldige stap, maar kennelijk is het nodig voor voldoendes.

Hoe sociaal vaardig ben ik?

Alleen werken heeft z'n voordelen, en soms moet dit ook. Ook als MBB'er. Maar ik vind het leuker, beter en gemakkelijker om samen te werken. Mijn voorkeur voor samenwerken is niet zonder redenen. Vanzelfsprekend: twee weten meer dan één! Maar verder kun je ook dingen bespreken, plannen en verdelen. Ik ben kritischer als ik in een team werk, uit ervaring. Er bestaat natuurlijk het kuddegedrag, en het valt niet te ontkennen dat iedereen hier wel eens aan meedoet, maar met meer mensen zie je een probleem vaak op een andere manier dan je het origineel interpreteert. Zo leer je echt nog eens iets!

Wat nu?

In het vervolg hoop ik mezelf te verbeteren op de punten die ik mezelf laag heb gewaardeerd. Kennelijk straal ik uit dat ik ze al kan, dus dat betekent dat ik al halverwege mijn doel ben! Ik ben van plan deze vragenlijst later weer te laten beantwoorden, misschien met wat meer vragen om op specifiekere vragen meer input te krijgen. Bovendien zullen mensen mij beter kennen en kritischer antwoord kunnen geven.

Wat wil ik

Bij dit aspect heb ik nagedacht over wat ik wil, maar nog niet eerder heb gedaan. Een stapje uit mijn comfortzone, eigenlijk. Maar dat is ook het idee van de marktopdracht, die ik hier gebruikt heb. Ik dacht er aan om iets met een relatief grote groep af te spreken. Met een knipoog naar het vorige aspect ga ik dit aspect "geordend en gestructueerd" beantwoorden. Dit doe ik met de STARRT methode. Als je hier nog niet eerder van gehoord hebt, zul je er snel genoeg achterkomen! ;-)

  1. Situatie
    • Bij het aspect "Wat kan ik?" had ik het er over om pizza te halen met een stel vrienden. Ik heb nog nooit eerder echt concrete plannen voorgesteld voor een gezellige avond. Ik had in gedachten om bier te halen, pizza te bestellen en spelletjes te doen.
  2. Taak
    • Ik moest enthousiast zijn om zo veel mogelijk mensen mee te krijgen met mijn plannen.
  3. Actie
    • Ik had eerst één iemand gevraagd of hij kon, zodat ik in ieder geval niet de enige zou zijn. Daarna vroeg ik het in de groep.
  4. Resultaat
    • Uiteindelijk zijn we met z'n achten gegaan en hebben we een heel gezellige avond gehad. Een paar hadden liever hamburgers omdat ze laatst al pizza hadden gehad, dus hebben we hamburgers gemaakt. (Die heel lekker waren!)
  5. Reflectie
    • Het was een goed idee om eerst één iemand te vragen. Mensen reageren eerder positief op een persoonlijk bericht dan op een bericht in een groepschat.
  6. Transfer
    • Ik hoef volgende keer niet zo aan mezelf te twijfelen. Eerst informeren of mensen wel kunnen helpt heel erg en bespaart je een ongemakkelijke stilte in de groepsapp als niemand kan.

Ik met twee vrienden in de keuken, hamburgers aan het bereiden. De rest zit in de kamer boven.

Gesprek

Wie ben ik?

Origineel wilde dit aspect beginnen met mezelf te omschrijven, maar dit vind ik behoorlijk lastig. Mijn korte internetbio is altijd "Awesome individual on the internet" geweest, dus je zou kunnen zeggen positief. En aangezien ik op de de hoofdpagina van deze site veel techniek als hobbies noem, zou ik mezelf ook wel technisch kunnen noemen. Dat zijn in ieder geval de eerste twee die ik kan bedenken.
Ik denk ook dat ik altijd wel redelijk behulpzaam ben wanneer het kan. Dit hangt weer samen met het feit dat ik graag samenwerk. (Nou ben ik toch mooi van nul bij drie kenmerken gekomen!) Ik houd van muziek en relaxen, soms iets te veel. En tenslotte ben ik ook wel fan van een spelletje. Dat gaat ook mooi samen met mijn kenmerken relaxen en samenwerken. Ook al speel je soms tegen elkaar, je werkt samen om lol te hebben.

Ik vind altijd respect belangrijk. In ieder geval het tonen er van. Wat je van me denkt kan me een worst wezen. Dit is overigens niet hetzelfde als feedback negeren! Als iemand zegt dat ze me niet mogen, doet me dat niet zo veel. Maar als iemand zegt dat ik misschien beter iets niet moet doen, zal ik dat overwegen. Op deze manier kan ik van anderen leren, maar nog steeds zelfrespect hebben.
Reflecteren doe ik niet heel vaak. Ik doe vaak na een conflict, om te kijken wie er nou daadwerkelijk de fout gemaakt heeft. Ik reflecteer ook wel eens als ik niet uit een probleem kom. Maar daar blijft het ook bij. Als ik reflecteer probeer ik de hele situatie helder te krijgen en te bekijken wie wat heeft gedaan. Op die manier kan ik het best een antwoord krijgen op wat ik wil weten. In dit stuk reflecteer ik ook op hoe ik reflecteer. Ik denk dan aan de keren dat ik ergens niet uitkwam. Vaak blijkt het dat de fout door meerdere mensen gemaakt word. Iemand overreageert ergens op, ik reageer daar op, en er is al een conflict. Achteraf denk ik dan na of die persoon wel echt overreageerde. En dan bedenk ik of ik misschien niet een goede reactie gegeven heb, en hoe ik het de volgende keer beter kan doen. Anders heb je niets aan het reflecteren en maak je de volgende keer dezelfde fout.

Tenslotte vind ik het belangrijk dat mensen ongeveer mijn normen en waarden reflecteren. Als iemand altijd onaardig doet tegen collega's of bijvoorbeeld serveerders, zal ik daar wat van zeggen. Ik vind het ook belangrijk dat ze mij ook accepteren voor hoe ik ben. Niet dat dat heel lastig is, want ik doe niet heel gekke dingen zo ver ik weet. Eigenlijk is het vaak heel simpel: ben je vriendelijk tegen mij, ben ik vriendelijk terug. Op die manier heb ik het altijd gedaan en volgens mij ben ik er heel goed terecht mee gekomen.